چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ؟

چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ؟ (قسمت دوم)

اکنون بعد از نکاتی که در قسمت نخست  “چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ” مطرح شد، سوالی دیگر میپرسم :

واقعا چرا باید بخواهید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ؟!

به نظر میرسد گیتار کلاسیک با مشکل درست درک شدن مواجه است. برخی نواختن گیتار-کلاسیک را فاقد فاکتورهای سرگرم کننده می دانند و آن را لذت بخش نمی دانند. اما چرا؟

حقیقت این است که نواختن گیتار کلاسیک بسیار لذت بخش است اما “جهنمی” است که هر کس توان عبور از آن را ندارد. شما در نوازندگی گیتار کلاسیک نمیتوانید پشت صداهای “دیستورت (تقویت شده)” مانند گیتار الکتریک مخفی شوید؛ هر صدایی که از آن میشنوید خود شما و توانایی انگشتانتان است.

یک زیبایی خالص و طبیعی که علاوه بر تلاش برای کسب انگشتانی توانا باید ادراک موسیقی را نیز قوی کنید. خب میبینید خیلی ها ذات موسیقی را نمیخواهند و توانایی و پشتکار کسب این موارد را ندارند.

اما جدای از تمام این ها میتوانم به 10 مورد زیر اشاره کنم که هر کسی باید نواختن گیتار کلاسیک را آغاز کند و حس خاص آن را تجربه کند.

1- گیتار کلاسیک به موسیقی کلاسیک محدود نمیشود.

دقیقا وجود کلمه ی “کلاسیک” در این سبک نوازندگی خیلی ها را به اشتباه می اندازد. اینکه میگوییم گیتار کلاسیک دلیل بر آن نمیشود که فقط باخ ، موزارت ، بتهوون و … را بنوازیم.

در گیتار کلاسیک میتوانیم طیف گسترده ای از سبک ها را اجرا کنیم. پاپ ، لاتین ، کلاسیک ، فلامنکو ، جاز ، بلوز و … تقریبا به هر سبک از موسیقی که علاقه مند باشید میتوانید با گیتار کلاسیک به اجرای آن بپردازید.

برای آشنایی با این موضوع میتوانید اجرای نوازندگان گیتار کلاسیک زیادی را تماشا کنید که سبک های مختلفی را با تکنیک گیتار کلاسیک اجرا میکنند. “ناتان کراگ(Nathan Cragg)” انگلیسی یک نمونه ی خوب است که پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید.

2- شما میتوانید هراندازه که بخواهید از نواختن گیتار کلاسیک لذت ببرید

یک باور غلط وجود دارد که میگوید گیتارکلاسیک خیلی خشک و جدی است. اما درست این است که ما هراندازه که بخواهیم میتوانیم از نواختن آن لذت ببریم .

جدای از قطعات جدی و استاندارد، بسیاری قطعات دیگر هستند که اجرای آنها با گیتارکلاسیک بسیار لذت بخش است . شما میتوانید سوپر ماریو ، آثار اسکات جاپلین، موسیقی طنز و حتی موسیقی سنتی ایرانی و بسیاری از قطعات سرگرم کننده ی دیگر را اجرا کنید. برای تغییر این تفکر فقط کافی است کمی در یوتیوب جستجو کنید تا با نمونه های بسیار جالبی رو به رو شوید.

3- تصور غلط در مورد اجرای سرعت های بالا

بسیار شنیده شده است که با گیتارکلاسیک نمیتوان نت های سه لاچنگ و چهار لاچنگ را با سرعت بالا اجرا کرد. اما اگر شما معتاد سرعت هستید باید بگویم این تصور کاملا غلط است.

  15 راه برای بهبود آکورد های باره دار

شما میتوانید به هر اندازه که میخواهید سریع بنوازید اما با شیوه و تکنیکی متفاوت. شاید در گیتار الکتریک با پیک بتوانید خیلی سریع نت ها را پشت سر هم اجرا کنید و به نظرتان آسان بیاید.

اما وقتی گیتار کلاسیک یاد بگیرید ، خواهید دید توانایی و تکنیک این کار به وسیله ی انگشتان وجود دارد. “یاماشیتا“ و خیلی از نوازندگان مطرح دیگر سرعت های بسیار بالایی را در اجرای گیتارکلاسیک ثبت کرده اند. برای اثبات این موضوع اجرای چهار فصل ویوالدی و کاپریس 24 پاگانینی را با گیتار کلاسیک ببینید و بشنوید.

4- سولو نوازی یا گروه نوازی؟

گیتار کلاسیک ساز کاملی است و امکانات سولو نوازی بسیاری را به شما میدهد اما این به این معنی نیست که نتوانید از آن در گروه نوازی استفاده کنید. در حقیقت نوازندگان گیتارکلاسیک بسیار مستقل هستند. زمانی که گیتار کلاسیک یاد بگیرید  توانایی اجرای دقیق قطعات را پیدا میکنید و میتوانید با تمام گروه ها به خوبی هماهنگ شوید.

نمونه های بسیار خوبی از هم نوازی گیتارکلاسیک با گروه های مختلف وجود دارد که میتوانید با یک جستجوی ساده در یوتیوب آنها را بیابید.

 

5- گیتار کلاسیک بسیار محبوب تر از چیزی که شما فکر میکنید

گیتار کلاسیک برای بسیاری از هنرمندان مطرح الهام بخش بوده است. رندی رُدز آهنگ “dee” را با الهام از گیتار کلاسیک ساخته و اجرا کرده است و بسیاری از هنرمندان دیگر از راک استار ها تا جاز و … ، گیتارکلاسیک مینوازند یا به آن گوش میکنند و به گفته ی خودشان الهام بسیاری از آن میگیرند.

به علاوه ی آن آرزوی بسیاری از مردم است که بتواند بر روی گیتار کلاسیک قطعات محبوبشان را اجرا کنند و همه ی اینها خبر از محبوبیت این ساز میدهند. میتوانید نظر سنجی هایی که در مورد محبوبیت سازها انجام شده است را ببینید تا به میزان محبوبیت جهانی این ساز پی ببرید.

6- سیم های نایلونی به انگشتان شما آسیب نمیزند.

این دلیل شاید کمی خنده دار باشد اما بسیاری از هنرجویان من که به نواختن گیتار آکوستیک و الکتریک علاقه دارند همیشه از آسیب دیدگی انگشتانشان گله میکنند چرا که سیم های فلزی انگشتانشان را می بُرد یا آسیب های دیگری وارد میکند.

اما در گیتار کلاسیک از سیم های نایلونی استفاده میشود که آسیب زیادی به انگشتان وارد نمیکند. پس اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که از آسیب دیدگی و بریدن انگشتان ناراحت میشوید و تحمل درد آن را ندارید، خیالتان راحت باشد که گیتار کلاسیک این مشکل را برای شما پیش نخواهد اورد.

7- گیتار کلاسیک ساز محبوب ستارگان راک است

شاید عجیب باشد که افرادی چون رابرت تریجیو بیسیست متالیکا ، جیمز هتفیلد و دیگران قطعات بسیار سنگینی را با گیتار کلاسیک نواخته اند و تمرینات زیادی با این ساز انجام میدهند.

  نت قطعه ی رویاهای شیرین (گیتار کلاسیک)

شاید یکی از دلایل علاقه ی آنها کامل بودن گیتار کلاسیک از نظر تکنیک، هارمونی، راحتی حمل و … است که باعث خلاقیت و پیشرفت نوازندگی میشود. در هر صورت ویدئوی اجرای ستارگان راک با گیتارکلاسیک را میتوانید در یوتیوب جستجو کنید و به تماشای آن بنشینید.

8- مجبور نیستید آواز بخوانید

بسیاری از هنرجویان من از آواز خواندن فراری هستند، استدلال آنها این است که صدای خوبی ندارند و یا خجالت میکشند و غلبه بر آن برایشان مشکل است.

اما در گیتار کلاسیک مجبور به آواز خواندن نیستید. معمولا در ایران وقتی گیتار را در آغوش میگیرید اکثر مردم گمان میکنند شما ترانه خوان هستید. اما اگر نوازنده ی گیتارکلاسیک باشید نیازی به آواز خواندن ندارید و می توانید با اجرای رپرتوار خود آن ها را بدون حتی یک کلمه شگفت زده کنید.

انگشتان ما در گیتارکلاسیک به جای حنجره برایمان آواز میخوانند ، آیا اجرای “Leyenda” اثر آلبنیز یک شعر، ترانه ، آواز و موسیقی بسیار زیبا نیست ؟ من فکر نمیکنم با هیچ کلامی بتوان چنین حس عمیقی را منتقل کرد.

9- همه چیز در گیتار کلاسیک لحن است

چوب مورد استفاده در ساختِ گیتار ، سیم های مورد استفاده ، تکنیک و شیوه ی نوازندگی و همه ی فاکتور های مربوط به گیتار کلاسیک لحنی گرم، صاف، آرام و رمانتیک می سازند که زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد.

تقریبا کسی نیست که از شنیدن صدای گیتار کلاسیک احساس بدی کند. پس ما میتوانیم از این امکانات و لحن خاص آن برای نواختن احساسمان استفاده کنیم. صدای ظریف و درخشان گیتارکلاسیک طوری شما را جذب میکند که بعد از مدتی توان مقاوت در برابرش را از دست می دهید.

10- به آن اندازه که به نظر میرسد سخت نیست

اینکه ما موسیقی چند صدایی و هارمونی های سنگین را از گیتارکلاسیک میشنویم دلیل نمیشود که نواختنش خیلی سخت باشد. البته سگوویا که به عنوان پدر گیتار کلاسیک شهرت دارد میگوید : ” گیتار سازی آسان برای نواختن و سازی سخت برای عالی نواختن است.”

این حرف از بسیاری جهات کاملا درست است. اما چه سازی که برای عالی نواختنش بسیار آسان باشد ؟ فقط تمرین، پشتکار و علاقه است که میتواند شما را به سمت نوازنده ای عالی شدن هدایت کند.

همانطور که بارها دیده اید کودکان بسیاری هستند که از پس اجرای قطعات سخت بر روی گیتار کلاسیک بر آمده اند. شما با آموختن گیتار کلاسیک به صورت استاندارد و برنامه ریزی تمرین مناسب میتوانید به خواسته ی خود برسید و از نواختن گیتارکلاسیک لذت ببرید و لحظاتی شیرین را تجربه کنید.

به نظر من ارزش آن را دارد که گیتار کلاسیک یاد بگیرید و برایش وقت بگذارید.

3 در مورد “چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ؟ (قسمت دوم)”

  1. سلام
    من نمیتوانم ناخن هایم را بلند کنم
    آیا می‌توان بدون ناخن گیتار کلاسیک رو شروع کرد؟

    1. سلام
      برای نواختن گیتار کلاسیک ناخن های خیلی بلند نیاز نیست و اساسا اشتباه است. اما مقدار کمی ناخن باید داشته باشید تا صدای بهتری از گیتار ایجاد کنید و دست راست شما روان تر کار کند در حد سه تا چهار میل ناخن کافی است.
      اگر مشکل شکستن ناخن ها رو دارید بهتر است از مولتی ویتامین هایی که برای مو و ناخن تولید شده استفاده کنید.

    2. درود…ناخن در نوازندگی فینگر استایل حالا چه کلاسیک چه فلامینکو بسیار نقش مهمی داره اما..منظور از داشتن ناخن طول ۱ سانت که نیست شما در کلاسیک معمولا دو تا سه میل ناخن در هر انگشت نیاز دارین..در فلامینکو ناخن ها و مخصوصا ناخن شصت بلندتر هست…اگر کارتون طوری هست که ناخن هاتون میشکنه میتونید از یک محصول به اسم نیل هاردنر استفاده کنین…یا دستکش کار بپوشین موقع کار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا