چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ؟

چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ؟ (قسمت اول)

در طی سالها هنرجویان بسیاری داشتم که گیتار کلاسیک و سایر سبک ها را یاد گرفته اند. بسیاری از آنها می پرسیدند که چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیریم، در حالی که سبک های دیگر پر مخاطب تر است ؟

 

برای جواب به این سوال که ذهن بسیاری از هنرجویان را برای انتخاب سبک درگیر کرده است باید به سوالات زیاد دیگری نیز پاسخ داد.

اول از همه باید بدون تعصب بگویم که گیتار کلاسیک واقعا عالی است و جذابیت های زیادی دارد. اما در کنار جذابیت های ذاتی که دارد نکات بسیار مهم و مفیدی برای هنرجویان علاقه مند به سایر سبک ها نیز دارد که موجب ارتقای سطح نوازندگی آنها میشود.

زمانی که با یک هنرجوی جدید شروع به کار میکنم ابتدا از او میپرسم که چه چیزی میخواهد یاد بگیرد. ممکن است بگوید صرفا میخواهم نواختن آکورد و ریتم را یاد بگیرم. یا بگوید میخواهم “گیتار لید” بنوازم یا حتی گیتار باس.

اینها همگی مهارت های خوب و مهمی هستند و من خوشحالم که هنرجویانم را برای رسیدن به خواسته هایشان راهنمایی میکنم. اما فکر میکنم بسیار مهم است که مهارت های دیگری که بیشتر در رویکرد گیتار کلاسیک به آنها پرداخته میشود را نیز یاد بگیرند.

این مهارت ها میتوانند یکی از پاسخ ها به این سوال باشند که ” چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرم ؟

این مهارت ها بسیار زیاد هستند که مهمترینشان به این شرح است:

-سواد موسیقی:

زمانی که شما یک موسیقی را از روی نت نویسی استاندارد میخوانید، درک بیشتری نسبت به آن پیدا میکنید تا زمانی که از روی تبلچر یا چارت آکورد ها شروع به نواختن میکنید. همچنین زمانی که در خواندن نت نویسی استاندارد مهارت کسب کنید و در آن مسلط باشید بهتر میتوانید با گروه ها و نوازندگان دیگر تعامل و همنوازی داشته باشید.

  چه سبک بود پاییز

-تکنیک نوازندگی فینگر استایل (نواختن به وسیله ی انگشت):

زمانی که شما سبک نوازندگی فینگر استایل را فرا میگیرید امکانات بیشتری برای اجرای موسیقی پیدا میکنید. شما در فینگر استایل از هر پنج انگشت دست راست خود برای نواختن استفاده میکنید و این یک ابزار فوق العاده است.

در این حالت شما میتوانید اجرای تفکیک شده ای داشته باشید. سیم های باس، تریبل ، اجرای همزمان ریتم و ملودی و … این چیزی است که در ریتم نوازی و یا نواختن با پیک وجود ندارد یا محدود تر است.

شما پنج انگشت دارید و شش سیم و این یعنی هر کاری که بخواهید میتوانید انجام دهید به شرط آنکه توانایی نوازندگی فینگر استایل را به دست آورید و این چیزی است که در گیتار کلاسیک بر آن تاکید بسیار شده است.

-تسلط بیشتر بر دست چپ:

این یک واقعیت انکار ناپذیر است که نوازندگان گیتار کلاسیک دقت و تسلط بسیار زیادی بر انگشتان دست چپ خود دارند. آنها پیچیده ترین انگشت گذاری ها، آکورد ها و ملودی ها را میتوانند اجرا کنند. به نظرم این مهارت یکی از مهمترین مهارت هایی که هر نوازنده ی گیتاری باید آن را کسب کند.

-تنوع رپرتواری :

وقتی ما اسم گیتار کلاسیک را به زبان می آوریم نا خود آگاه ذهنمان به سمت موسیقی کلاسیک میرود. اما گیتار کلاسیک محدود به موسیقی کلاسیک نیست ، شما میتوانید در سبک های مختلف به جستجو بپردازید و آثار فوق العاده ای را کشف کنید.

در ثانی امکان مطالعه ی زیادی را در سبک های مختلف برای شما فراهم می آورد و این موجب درک بیشتر از موسیقی و سبک های آن میشود. شما با شناخت ریشه های موسیقی و تحقیق و بررسی آنها و افزایش رپرتوار خود در سبک های مختلف میتوانید علاوه بر قدرت نوازندگی، توانایی بداهه نوازی و آهنگ سازی خود را نیز تقویت کنید.

  نت گیتار کلاسیک norwegian wood از بیتلزها

در یک جمله میتوانم بگویم گیتار کلاسیک رپرتواری به اندازه ی کل موسیقی دارد که از شنیدن و نواختن بسیاری از آنها شگفت زده و هیجان زده میشوید. یک بخش از لذت نوازندگی نیز کشف همین آثار و افزودن آنها به لیست رپرتوار است.

-موزیکالیته بهتر :

وقتی شما شروع به یادگیری گیتار کلاسیک میکنید و قطعات چند صدایی را اجرا میکنید تاثیر زیادی بر موزیکالیته ی شما دارد.این طبیعی است با شناخت بهتر و موزیکالیته ی قوی تر میتوانید بهتر و موثر تر در هر سبکی ظاهر شوید.

اما بعد از نکات گفته شده که بیشتر به مسئله ی آموزش مربوط میشد میتوان دلایل دیگری نیز بیان کرد که به این سوال جواب دهد که چرا هر علاقه مند به گیتاری باید آموختن گیتار کلاسیک را شروع کند.

برای  آنکه این مطلب بیش از حد طولانی و خسته کننده نشود ادامه این نوشته را در مطلب بعدی منتشر خواهم کرد.

2 در مورد “چرا باید گیتار کلاسیک یاد بگیرید ؟ (قسمت اول)”

  1. سلام من سه ماهه که گیتار پاپ کار میکنم راستش فهمیدم الان به کلاسیک علاقه بیشتری دارم به نظرتون پاپ رو ادامه بدم و بعد از مدتی کلاسیک کار کنم یا از الان کلاسیک کار کنم

    1. درود بر شما.
      مقدمات هر دو تقریبا یکسان هست.. در کلاسیک تمرکز بیشتری بر نت نوازی و تئوری وجود دارد در ابتدای کار. اما یادگیری آکورد ها و ریتم ها میتواند در گیتار کلاسیک بسیار کارآمد باشد، چرا که بسیاری از الگو های انگشت گذاری قطعات کلاسیک را میتوان با آکورد ها بهتر و راحت تر فرا گرفت و نواخت. در کل خوب است حالا که گیتار پاپ را شروع کردید چند ترم ادامه دهید تا هم با گیتار بیشتر آشنا شوید و هم آکورد ها و ریتم ها را یاد بگیرید و بعد میتوانید در سبک کلاسیک ادامه دهید و از نواختنش لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا