چرا همه باید به موسیقی بی کلام گوش کنند؟

چرا همه باید به موسیقی بی کلام گوش کنند؟

موسیقی بی کلام یا موسیقی با کلام؟

تقریبا در تمام منابع نوشته شده است که آواز خواندن به عنوان اولین ابزار تولید موسیقی شناخته شده است و شخصی ترین نوع تولید موسیقی  است، چرا که مستقیم از درون انسان تولید میشود. استفاده از حنجره و تارهای صوتی برای تولید موسیقی فقط مختص خوانندگان حرفه ای نیست و هر انسانی در موقعیت های مختلف حتما موسیقی را زمزه میکند یا میخواند. زیر دوش حمام ، داخل ماشین یا هر مکان دیگری!

موسیقی آوازی در اکثر موارد ترکیبی از ملودی و شعر است ، کلمات پیام خاصی را منتقل میکنند، پیامی که به وسیله ی موسیقی پس زمینه اش تاثیر گذارتر خواهد بود، و دقیقا همین تاثیرات کلامی است که مورد بحث ما است. موسیقی میتواند بدون هیچ گونه کلامی اجرا شود و حس کاملی را منتقل کند.

 در این مطلب میخواهم چهار مزیت اصلی گوش دادن به موسیقی بی کلام را برای شما یادداشت کنم:

1- بهری وری:

فرض کنیم شما در یک محیط شلوغ و پر ازدحام شاغل هستید، نتیجه آن میشود که تمرکزتان را از دست میدهید و بهره ی کاری شما کاهش پیدا میکند. اما میتوانید با یک هدفون به موسیقی بی کلام گوش کنید و این موجب میشود تا تمرکز شما به کارتان بازگردد و مغز هیاهوی محیط اطراف را نادیده بگیرد.

 بسیاری از افراد در محیط های کاری و محیط هایی که نیاز به تمرکز دارند به جای موسیقی بی کلام به موسیقی آوازی و با کلام گوش میکنند که این نوع موسیقی به واسطه ی داشتن کلام خود باعث از دست دادن تمرکز میشود.

نکته ی دیگر آن است که موسیقی بی کلام موجب جهش دادن به تفکرات و تصویر های ذهنی میشود و راندمان کاری را به شدت افزایش میدهد.

2- تاثیرات مثبت روانی:

موسیقی بی کلام به مغز شما فرصت این را میدهد تا در موضوعات مختلف لایه های پایینی خود پرسه بزند. این موضوع باعث میشود بعد از مدتی بسیاری از افکار مزاحم را حذف کنید و در نهایت به ذهنی ساکت و تحت کنترل دست پیدا کنید. دقیقا به همین دلیل است که موسیقی بی کلام در فعالیت هایی مانند ورزش، مدیتیشن ، یوگا، ماساژ و … نقش پررنگی دارد.

  روش تمرین قطعه‌ی جدید

موسیقی با کلام یک حس، موضوع و مفهوم را به صورت مستقیم و کاملا مشخص به شما منتقل میکند و تقریبا مجال آن را به شما نمیدهد تا چیزی غیر آنچیزی که کلام میخواهد را دریافت کنید. اجازه ی تصویر سازی به مغز نمیدهد و در نتیجه خلاقیت و آزادی مغز را از بین میبرد. حال تصور کنید اگر کلام و شعر حاوی مفهوم مخربی باشد چه اتفاقی می افتد؟ و باید بگویم متاسفانه بسیاری از موسیقی های بی کلام امروز ایران مفهومی بسیار غمگین دارند و با گذشت زمان تاثیر بسیار مخربی بر روی شما خواهند گذاشت.

اما موسیقی بی کلام حس بزرگی که دارد این است که شما آزاد هستید هر تصور و برداشتی که میخواهید از آن داشته باشید و با خیال آسوده بر روی موضوعات مورد علاقه تان تمرکز کنید.

یک مثل قدیمی میگوید :

موسیقی با کلام به واسطه ی شعر خدا را به شما نشان میدهد اما موسیقی بی کلام شما را به خدا نزدیک میکند!

3- تاثیرات اخلاقی:

موسیقی بی کلام میتواند احساسات شما را پیشرفت دهد و خلق و خوی شما را تنظیم کند. شما میتوانید موسیقی بیکلام را به عنوان یک منبع الهام بخش برای تصاویر ذهنیتان بکار ببرید و قدرت درک و دریافت خود را بسط دهید.

موسیقی بی کلام به رشد احساسات شما کمک میکند و پیشرفت احساسات به این معنی است که شما با حالت های درونی مختلفی مواجه میشوید که قبل از آن تجربه نکرده اید و کمک میکند تا احساسات درونیتان را تجسم کنید. اگر شما فردی عاشق پیشه هستید موسیقی بی کلام کمک میکند تا به عشقتان درون ذهنتان جان دهید  آن را زندگی کنید و احساسات جدیدی را کشف کنید.

  نکاتی برای حفظ کردن قطعه موسیقی

4- موسیقی برای موسیقی:

وقتی کلامی وجود نداشته باشد فرصت این را پیدا میکنید از  خود موسیقی لذت ببرید. شما میتوانید به راحتی آکورد ها ، ملودی ها ، ریتم و طراحی کلی یک موسیقی را بشنوید و از معماری آن لذت ببرید، درست مثل لذت بردن از مهماری یک ساختمان باستانی!

 این دلیل شاید یک دلیل بسیار قانع کننده باشد تا به سمت موسیقی بی کلام بروید و لحظاتی هیجان انگیز و سحر آمیز را با آن تجربه کنید.

وقتی موسیقی در پس زمینه ی کلام قرار میگیرد ذات موسیقی به حاشیه میرود و صرفا تبدیل به ابزاری میشود برای رساندن کلام نه بیشتر!

موسیقی بی کلام و موسیقی دارای کلام هرکدام در جای خود زیبایی های خود را دارد اما واقعیت این است که وقتی موسیقی با کلام گوش می دهیم خود ذات موسیقی در الویت های بعد از شعر و کلام قرار میگیرد و در نتیجه بسیاری از اوقات به درستی شنیده نمیشود یا شاید هدف سازنده هم این باشد که کمتر شنیده شود!

بسیاری از شما شاید برای سالیان موسیقی بی کلام گوش نکرده باشید و صرفا به صورت پس زمینه ی یک کلام گوش کرده باشید ، حال سعی کنید گوش کردن به موسیقی بی کلام را امتحان کنید مطمئنا شگفت زده خواهید شد از تاثیرات و حس های نابی که به شما منتقل میکند.

گاهی نیاز است تا استراحت کلامی داشته باشیم و هیچ کلامی را در ذهن خود راه ندهیم ، این زمان دقیقا همان زمانی است که مغز میتواند استراحت کند و خلاقیت داشته باشد و ارتقا پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا