چرا باید نت خوانی یاد بگیریم و تبلچر را فراموش کنیم؟

چرا باید نت خوانی یاد بگیریم و تبلچر را فراموش کنیم؟

نت خوانی  موسیقی برای نوازندگان تاره کار میتواند بسیار ترسناک باشد.  نت نویسی موسیقی یک زبان کاملا جدید است که از تعداد زیادی نماد تشکیل شده که در ابتدای کار برای شما بسیار عجیب و بیگانه جلوه میکند.

اما توانایی خواندن این زبان برای تمام کسانی که میخواهند موزیسین جدی شوند یک ضرورت است. تبلچر فقط یک راهنما است که به شما کمک میکند که نت های یک آهنگ را به راحتی بر روی فرت بُرد پیدا کنید و با کمی تلاش آن را اجرا کنید . اما اگر فقط از روی تبلچر اجرا کنید بسیاری از نکات و جزئیات موسیقی و نوازندگی را از دست می دهید.

چرا باید نت خوانی یاد بگیریم و تبلچر را فراموش کنیم؟
تبلچر یا نت نویسی استاندارد؟

هدف یک گیتاریست چیست ؟

نواختن قطعات موسیقی تنها هدف یک گیتاریست نیست. توانایی تکنیکی و خلاقیت و درک و شناخت موسیقی از نواختن یک قطعه موسیقی مهم تر است.

هنگامی که شما از تبلچر استفاده میکنید میزان پیشرفت ثابتی را تجربه می کنید که محدود به اجرای آهنگ مورد نظر می باشد که معمولا هیچ فکر ، شناخت ، خلاقیت و آنالیزی در آن وجود ندارد چرا که شما با استفاده از راهنمایی های تبلچر صرفا جای نت ها را پیدا میکنید و آنها می نوازید و برای روان کردن آهنگ تمرین می کنید.

هنگامی که شما شروع به یادگیری نت نویسی استاندارد می کنید علاوه بر اجرای آهنگ مورد نظرتان زبان جدیدی یاد می گیرید که یک ورزش ذهنی بسیار خوب است و باعث انعطاف پذیری ، توانایی آنالیز و شناخت موسیقی ، بالا بردن خلاقیت و توانایی تکنیکی شما میشود.

با گذر زمان و تمرین از روی نت نویسی استاندارد شما توانایی شناخت کلید ها ، نت های تشکیل دهنده ی آکورد ها ، روند های ملودی و آکورد ، فواصل و … را به دست می آوردید که هرگز با تبلچر نمیتوانید این موارد را تشخیص دهید .

  برنامه ریزی برای تمرین گیتار (موسیقی)

مزایای استفاده از نت نویسی استاندارد

  • شنیدن موسیقی

هنگامی که مهارت شما در خواندن نت های استاندارد رشد کند و گوش شما عادت کند و به عبارتی تیز شود، میتوانید با نگاه کردن به نت نویسی یک قطعه موسیقی بدون نیاز به اجرا با ساز ، قطعه ی موسیقی نوشته شده را بشنوید. این زبان جدیدی است که یاد گرفته اید .

برخی به سرعت به این توانایی دست میابند و برخی نیاز به سال ها تمرین دارند . البته با فراگیری سافژ میتوانید زود تر و راحت تر به این مهارت دست پیدا کنید.

  • خلاقیت

همیشه شنیده اید و خوانده اید که یاد گیری زبان جدید مغز شما را پرورش  و رشد می دهد. خیلی ها میگویند با یاد گیری زبان جدید شما انسان جدیدی می شوید!

طبیعتا این موضوع باعث پیشرفت خلاقیت شما میشود. با یادگیری نت نویسی استاندارد شما ابزار های بیشتری در دسترس دارید تا با موسیقی کار کنید و درک بهتر و غنی تری از موسیقی به دست آورید و خلاقیت خود را در موسیقی افزایش دهید.

  • دشیفراژ

وقتی بتوانید نت نویسی استاندارد را بدون استفاده از ساز بخوانید و در ذهن خود آن را اجرا کنید و بشنوید میتوانید قطعه ای که تا حالا ندیده اید و نشنیده اید را خیلی راحت و سریع فقط با نگاه کردن به نت نویسی آن درک کنید، طبیعتا زمانی که دست به ساز می شوید خیلی سریع توانایی اجرای آن را خواهید داشت .

به این مهارت و توانایی دشیفراژ میگوییم یعنی اجرای موسیقی از روی نت بدون تمرین قبلی. وقتی شما دشیفراژ قوی داشته باشید خیلی سریع می توانید رپرتوار خود را گسترش دهید و قطعات بیشتری اجرا کنید و تجربه و شناخت بیشتری از موسیقی به دست آورید. در نتیجه سطح نوازندگی شما خیلی سریع رشد میکند و پیشرفت خود را به صورت روزانه میتوانید ملاحظه کنید.

  • تجربه بیشتر بر اساس سلیقه شما
  چرا همه باید به موسیقی بی کلام گوش کنند؟

تا به حال شده احساس کنید سلیقه ی شما به سمت موسیقی خاصی تمایل دارد ؟ پیدا کردن تبلچر بسیاری از قطعات خصوصا آهنگ های موسیقی ایرانی کاری دشوار است و احتمالا شما تبلچری از بسیاری از آهنگ هایی که مد نظرتان است پیدا نمی کنید. اما نت اکثر قطعات را میتوانید به راحتی پیدا کنید و به اجرای آن بپردازید.

  • گسترش رپرتوار بر اساس ساز های دیگر.

نت نویسی استاندارد زبان مشترک بین تمام ساز ها است. اگر قطعه ای را شنیدید که برای ساز های دیگر نوشته شده است؛ مانند پیانو ، گیتار باس ، ویولن ، ویولن سل و … نگران نباشد ، خیلی راحت با در دست داشتن نت آن قادر خواهید بود تا برای ساز خودتان مثلا برای گیتار تبدیل کنید و  پس از  بازنویسی آن قطعه را اجرا کنید.

شما میتواند موسیقی  هر سبکی و هر سازی را  برای ساز خودتان بازنویسی و اجرا کنید و رپرتوار خودتان را گسترش دهید و به نوازندگی خود طعم و رنگ بهتری بدهید.

سخن پایانی

 به عنوان یک نوازنده ی گیتار و یک موزیسین مشتاق باید بدانید که موسیقی چیزی نیست که با چند هفته یا چند ماه یا چند سال مطالعه و تمرین به پایان برسد. نوازندگی یک کار مادام العمر است. یادگیری تبلچر در  کوتاه مدت می تواند شما را قادر به اجرای برخی از آهنگ ها کند. اما یادگیری نت نویسی استاندارد مهارتی است که تاثیر بسیار عمیق تری بر موسیقی و نوازندگی شما می گذارد و از شما نوازنده ای بهتر ، خلاق تر و تکنیکی تری خواهد ساخت. یاد گیری نت نویسی استاندارد درک شما از موسیقی را غنی تر میکند و بر موزیکالیته ، سونوریته و حس شما تاثیر عمیقی میگذارد.

1 در مورد “چرا باید نت خوانی یاد بگیریم و تبلچر را فراموش کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا