گیتار کلاسیک را از کجا شروع کنم ؟

گیتار کلاسیک را از کجا شروع کنم ؟ این سوالی است که اغلب علاقه مندان به گیتار میپرسند. در این دوره ی آموزشی همه چیز محیا شده است تا شما نوازندگی گیتار کلاسیک را یاد بگیرید و از ان لذت ببرید . اما قبل از شروع دوره لازم است با نحوه ی کارکرد دوره و موضوعات آن آشنا شوید. قبل از شروع دوره ی آموزش گیتار کلاسیک لطفا این صفحه را بخوانید.

آموزش گیتار کلاسیک و درس ها:

در این دوره ی آموزش آنلاین گیتار کلاسیک  به دو صورت می توانید از دروس استفاده کنید:

1- دروس دسته بندی شده که مجموع کل دروس هر سطح، به صورت دسته بندی شده می باشد. ترتیب یادگیری از آن آسان به سخت است.
2- دروس از روی موضوعات (مانند نت خواهی، تکنیک، تئوری و …)

با تهیه ی هر کدام از سطوح آموزشی به کل دروس هم به صورت دسته بندی شده و هم به صورت موضوعی دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد من این است که ابتدا دروس دسته بندی شده را شروع کنید و از بعد از طریق موضوعات مختلف بیشتر تمرین کنید.

درس ها و فرمت آنها :

هر درس شامل یک ویدئو می باشد که درس اصلی است و تمام توضیحات در آن داده شده است که به صورت یک فایل فشرده میتوانید هر درس را به صورت جداگانه دانلود کنید.
داخل فایل فشرده برای بیشتر درس ها یک pdf که شامل نت ها ، تمرین ها و نمونه های تئوری است گنجانده شده است و در دروس مربوط به رپرتوار اجرای قطعات مورد نظر نیز قرار داده شده است.

سطوح دوره:

این دوره ی آموزشی از سطح صفر یا پایه (Fundamentals) شروع شده است و ادامه می یابد.
اگر شما هیچ آشنایی با گیتار ندارید و میخواهید از صفر شروع کنید پیشنهاد میکنم حتما از سطح صفر (پایه) شروع به آموختن کنید. یا اگر فکر میکنید در موارد پایه ای مانند پوزیشن، دست راست و چپ، نت خوانی مقدماتی و … مشکل دارید یک بار سطح صفر را مرور کنید و بعد به سراغ سطوح بعدی بروید.

باقی سطوح بر اساس استاندارد گرید بندی (Grade System) جهانی تنظیم شده اند و شما در هر سطحی که هستید میتوانید از آنها به انتخاب خودتان استفاده کنید.
این سطوح بر اساس گرید بندی جهانی به شرح زیر هستند:

  • سطح صفر : پایه و مقدماتی
  • سطح دو: گرید 3 و 4
  • سطح یک: گرید 1و 2
  • سطح دو: گرید 3 و 4
  • سطح سه : گرید 5 و 6
  • سطح چهار: گرید 7
  • سطح پنج: گرید 8

دوره آموزشی گیتار کلاسیک

موضوعات دروس

پایه:

تمام موضوعاتی که با موضوع پایه مشخص شده اند (در سطح صفر) نکاتی را شامل میشوند که هر نوازنده ی گیتاری باید بداند و الفبای نوازندگی محسوب میشود. طریقه ی نشستن، آشنایی با گیتار ، دست های چپ و راست ، نت خوانی و ….

نت خوانی و دشیفر :

در این دوره از نت نویسی استاندارد استفاده شده است. به همین منظور ، نکاتی که در این موضوع بیان میشود برای تقویت نت خوانی استاندارد و تمرین هایی برای بهبود دشیفر است.

تا سطح سه به نکاتی در مورد نت خوانی و دشیفر اشاره شده است که بعد از آن شما هیچ مشکلی در زمینه ی نت خوانی نخواهید داشت و با تمرین های داده شده میتوانید به صورت دشیفر به اجرای نت ها بپردازید.

تکنیک و نوازندگی :

در این دوره ی آموزشی به نکات و مفاهیم تکنیک های گیتار کلاسیک پرداخته شده است. تکنیک ها بر اساس هر سطح دسته بندی شده است و شما در هر سطح برای نواختن رپرتوار و قطعات آن سطح تکنیک ها و نکات نوازندگی را یاد خواهید گرفت.
برای هر تکنیک تمریناتی در نظر گرفته شده است که باید قبل از رفتن به درس های بعدی آنها را به خوبی تمرین کنید و یاد بگیرید.
این بخش  از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  نکات تکنیکی را نمیتوان از لیست آموزش و تمرینات روزانه حذف کرد و باید به صورت مداوم تمرین شوند تا جایی که روان و بدون مشکل از پس اجرای آنها برآیید.

تئوری و آنالیز:

همیشه دانستن تئوری شیرین است. بالا بردن سواد موسیقی میتواند در نوازندگی نیز تاثیر به سزایی داشته باشد. این بخش از آموزش کوتاه اما بسیار مهم است.
نکات تئوری که برای هر سطح در نظر گفته شده را به خوبی تمرین کنید و یاد بگیرید. تمام این نکات را برای نوازندگی و آنالیز قطعات رپرتوار نیاز خواهید داشت و هرچه آنالیز و درک شما از قطعه بیشتر باشد اجرای شیرین ترین خواهید داشت.

رپرتوار :

برای هر سطح آموزشی بین 5 تا 10 قطعه به عنوان رپرتوار در نظر گرفته شده است. این قطعات حاوی نکات آموزشی بسیاری است که تکمیل کننده ی درس های قبلی است و شما را  به صورت عملی با نکات گفته شده درگیر میکند.
در سطح 1 و 2 بیشتر قطعات رپرتوار بر اساس نکات فنی-آموزشی انتخاب شده اند. در سطوح 3، 4 و 5 قطعات استاندارد از رپرتوار جهانی و قطعات ایرانی انتخاب شده است که هم نواختن آنها بسیار لذت بخش است و هم نکات آموزشی بسیاری را در خود دارند.

همچنین در هر سطح تعدادی قطعه ی دو نوازی (دوئت) وجود دارد که علاوه بر بالا بردن سطح نوازندگی، گروه نوازی و هماهنگی را نیز تقویت میکند.
لطفا تمام قطعات رپرتوار را تکمیل کنید و همه ی آنها را با حوصله و بر اساس نکات گفته شده اجرا کنید.

مستر کلاس ها:

در بخش مستر کلاس ها که از سطح 4 اضافه شده اند، خلاصه ای از دروس و نکات مستر کلاس های اساتید بزرگ گنجانده شده است. این بخش یکی از مفید ترین موضوعات آموزشی است چرا که تمرینات گفته شده ی  آن را اساتید بزرگ طراحی کرده اند و نکاتی که گفته میشود در کلاس های این اساتید  بارها و بارها گفته شده است و نوازندگان مطرح جهانی از آنها بهره برده اند.
این بخش را با حوصله ی بسیار زیاد تکمیل کنید و تمرینات گفته شده را تا جایی که کاملا در آنها مسلط شوید ادامه دهید.

انجمن های بحث و گفتگو:

برای هر سطح آموزشی بخشی در انجمن های آنلاین در نظر گرفته شده است که فقط هنرجویان آن دوره به آن دسترسی دارند. شما میتوانید سوالات و مشکلات خود را در آن مطرح کنید. در صورت نیاز تمرینی اختصاصی برای مشکل شما ارائه خواهد شد که تکمیل کننده ی آموزش است و مشکلات شما را بر طرف خواهد کرد.
همچنین میتوانید با سایر هنرجوها تبادل نظر کنید که این کار باعث بالا رفتن اطلاعات و بیشتر یاد گرفتن است.

تکرار ، تکرار و تکرار :

لطفا دروس را تا جایی که بر آنها مسلط شوید تکرار کنید ، بارها و بارها ویدئو ها را ببینید و تمرینات را انجام دهید. مطمئن باشید هر آنچه شما برای یاد گرفتن نیاز دارید توضیح داده شده است و به روش های مختلف بیان شده است. شما با تمرین و تکرار میتوانید از پس سخت ترین مسایل و تکنیک ها نیز برآیید.

سخن پایانی :

نکته ی مشترک بین تمام هنرجویان (و حتی خود من) این است که همیشه عجله دارند و دوست دارند خیلی سریع قطعاتی را که دوست دارند اجرا کنند.

یادگیری موسیقی، خصوصا گیتار کلاسیک نیاز به زمان دارد و باید روند آموزشی آن طی شود. شما باید تسلط کاملی بر موضوعات مختلف داشته باشید و به مرور سطح خود را ارتقاء دهید و به اجرای قطعات مورد علاقه ی خود نزدیک شوید.
سرعت یادگیری و تسلط شما به میزان تمرین شما بستگی دارد. پس با حوصله روند آموزش را طی کنید و برنامه ریزی دقیقی برای تمرین گیتار داشته باشید تا به روند یادگیری سرعت بدهید.

علاوه بر قطعاتی که برای رپرتوار هر سطح در نظر گرفته شده است ، بخشی جداگانه نیز برای توضیح قطعات محبوب و درخواستی شما ایجاد شده است که بر اساس هر سطح میتوانید آن قطعات را نیز اجرا کنید و از نواختن آنها لذت ببرید

تمرین، تمرین و تمرین رمز موفقیت است. از نواختن و تمرین گیتار لذت ببرید.

در دوره های آموزشی گیتار کلاسیک شما را خواهم دید.

دوره آموزشی گیتار کلاسیک

سبد خرید
پیمایش به بالا