روش تمرین قطعه‌ی جدید

روش تمرین قطعه‌ی جدید

 

در دو مطلب گذشته درباره‌ی برنامه‌ریزی تمرین گیتار (موسیقی) و همچنین نکته‌هایی برای تمرین مؤثر و جلوگیری از کسل کننده شدن تمرین نوشتم؛ اما وقتی شروع به تمرین و یادگیری قطعه‌ای جدید می‌کنید، احتمالاً با مشکلاتی مواجه می‌شوید که دلیل آن باز هم عدم برنامه‌ریزی صحیح برای یادگیری و نواختن آن قطعه است. در این مطلب میخواهم به روش تمرین قطعه‌ی جدید موسیقی بپردازم و امیدوارم مفید واقع شود.

معمولاً یادگیری قطعات جدید برای هنرجویان بسیار طولانی می‌شود و نمی‌توانند یک قطعه را به شکلی روان و در مدت زمانی مناسب یاد بگیرند، یا در اجرای قطعه‌ی جدید به شکلی کامل و با موزیکالیته و تکنیک عالی به مشکل می‌خورند؛ و مشکلاتی از این دست که با برنامه‌ریزی درست و شفاف می‌توان بر آن غلبه کرد.

نکته‌ی اول در هنگام یادگیری قطعه‌ی جدید این است که با خودتان روراست باشید. اگر در اجرای تکنیکی هنوز مشکل دارید برگردید به برنامه‌ریزی تمرینی که تهیه کرده‌اید و آن تکنیک را در برنامه‌ی روزانه‌ی تمرینتان بگنجانید. یا اگر میدانید هنوز به سطح قابل قبولی از اجرای قطعه نرسیده‌اید همچنان به تمرین کردن ادامه دهید.

توجه:

در انتهای این متن فایل pdf برنامه‌ریزی تمرین قطعه‌ی جدید آورده شده که شما می‌توانید آن را پرینت کنید برای تمام سازها از آن استفاده کنید. توضیحاتی که در مطلب پیش روی شما آورده شده تماماً بر اساس همان فایل است.
  • اولین کاری که هنگام شروع یادگیری یک قطعه‌ی جدید می‌کنید این است که تعداد کل میزان‌های قطعه را بشمارید. بسیاری از نت نگاری های استاندارد در بالای میزان‌ها شماره‌ی آن آورده شده است و شما می‌توانید با نگاه به چند میزان انتهایی قطعه از تعداد کل میزان‌ها اطلاع پیدا کنید. تعداد کل میزان‌های قطعه را در فیلد مربوطه در فایل بنویسید. این کار باعث می‌شود که بتوانید برنامه‌ریزی و زمان بندی دقیقی برای اجرای قطعه داشته باشید.

 

  • قدم بعدی به دست آوردن گام قطعه است، شما با دانستن گام قطعه و مدولاسیون‌هایی که در قطعه رخ می‌دهند می‌توانید دید کامل تری از حس و حال، پوزیشن ها، انگشت گذاری ها، آکورد ها و… داشته باشید و همچنین از اشتباهاتی که ممکن است به‌واسطه‌ی نادیده گرفتن علائم تغییردهنده‌ی هر گام رخ دهد جلوگیری کنید. به این صورت زمان زیادی را می‌توانید ذخیره کنید و تمرین مفیدتر و با تمرکز بیشتری داشته باشید.
  قطعه ی milonga | گیتار کلاسیک

گام قطعه و تمام مدولاسیون‌های قطعه را در فیلد مربوطه در فایل بنویسید. اگر گام یا گام‌های قطعه را تا به حال تمرین نکرده‌اید یا به خوبی یاد نگرفته‌اید برگردید به برنامه‌ریزی تمرین روزانه و گام‌ها را در تمرینات روزانه‌ی خود قرار دهید تا کاملاً با آن‌ها آشنا شوید.

 

  • قدم سوم برای شروع یادگیری یک قطعه بررسی اجمالی آن است، پیش از آنکه ساز به دست بگیرید نت قطعه‌ی مورد نظر را چند بار مرور کنید و سعی کنید تکنیک‌های مهم آن را استخراج کنید، تکنیک‌هایی که در آن مشکل دارید در برنامه‌ی تمرین روزانه‌ی خود بگنجانید. پس از اینکه شناخت کلی نسبت به قطعه پیدا کردید فهرستی از تکنیک‌های مهم به کار رفته در قطعه را در فیلد مربوطه در فایل بنویسید.

این کار موجب می‌شود شناخت بهتری نسبت به قطعه ای که قرار است بنوازید داشته باشید و مشکلات احتمالی را همین ابتدای کار کشف کنید و برای برطرف کردنش برنامه‌ریزی کنید.

 

  • قدم چهارم در آنالیز قطعه پیدا کردن آکوردهای قطعه است. وقتی شما گام قطعه را پیدا می‌کنید می‌توانید بیشتر آکوردهای به کار رفته در قطعه را نیز حدس بزنید، البته اگر تجربه و دانش کافی این کار را داشته باشید!

اما شما می‌توانید با نگاه اجمالی به قطعه و الگوهای انگشت گذاری آکوردهایی را که در دل قطعه پنهان شده اند یا واضح هستند را شناسایی کنید. این آکوردها را لیست کنید و در فیلد مربوطه در فایل بنویسید. آکوردها را تمرین کنید و سعی کنید آن‌ها را با الگوهای انگشت گذاری قطعه تطبیق دهید.

در مطالب قبلی نوشتم که بسیاری از الگوهای انگشت گذاری قطعات گیتار کلاسیک بر اساس آکوردهای گام آن قطعه است و شما با شناخت آن‌ها می‌توانید عملکرد بهتر و سریع‌تری داشته باشید.

روش تمرین قطعه‌ی جدید گیتار
روش تمرین قطعه‌ی جدید گیتار

حال که از مرحله‌ی آنالیز قطعه گذر کرده‌اید و تمام نکات گفته شده را یادداشت کرده‌اید باید برویم سراغ برنامه‌ریزی دقیق برای شروع تمرین.

اگر به فایل داده شده دقت کنید، قسمت‌بندی‌ها را می‌بینید. بر اساس تعداد کل میزان‌های قطعه و همچنین جمله‌بندی‌ها و موتیف ها باید قطعه را به بخش‌های کوچک تری تقسیم کنیم. به عنوان مثال شاید در قطعه‌ای یک جمله‌ی کامل آن از میزان یک تا میزان 18 باشد، پس در خانه‌ی اول می‌نویسیم:

  نت آهنگ let it be بیتلزها برای گیتار کلاسیک

میزان 1 تا 18

و قسمت‌بندی بعدی بر اساس جمله‌بندی قطعه می‌شود:

میزان 19 تا 30

و الی‌آخر …

قسمت‌بندی دقیق و بر اساس جملات و موتیف ها به کمی تجربه و دانش نیاز دارد که به مرور کسب می‌کنید؛ می‌توانید از معلمتان نیز در این زمینه کمک بخواهید.

بعد از آن‌که قطعه را به طور کامل به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کردید برگردید به قسمت اول و شروع به تمرین آن قسمت کنید.

 وقتی به خوبی تمرین کردید و به صورت کلی حفظ شدید فیلدی که نوشته شده است “حفظ؟” را تیک بزنید یا اگر توضیحاتی لازم است در آن بنویسید.

 سپس با هر وسیله‌ای که در دسترس دارید آن قسمت را ضبط کنید و خوب گوش کنید (قسمت “ضبط؟” را نیز تیک بزنید).

پس از آنکه خوب گوش کردید به این سؤال صادقانه پاسخ دهید: “آیا اجرا روان بود؟” یک پاسخ صادقانه (به صورت بلی یا خیر) در قسمتی که نوشته شده است “اجرای روان؟” بنویسید.

 سپس تمام مشکلاتی که در این قسمت داشتید را در فیلد مربوطه بنویسید؛ و به قسمت بعدی بروید و میزان‌های آن قسمت را به همین ترتیب تمرین کنید.

وقتی کل قطعه را به این شیوه تمرین کردید به ابتدا برگردید و سعی کنید چند بار قطعه را از ابتدا تا انتها اجرا کنید. معمولاً برای هنرجویان در میزان‌هایی خاص مشکلاتی به وجود می‌آید که اجرای روان و یکدست را مختل می‌کند؛ آن میزان‌ها را علامت بزنید و بیشتر تمرین کنید.

در مرحله‌ی بعدی مشکلاتی که در قسمت‌بندی‌ها داشتید را بیشتر تمرین کنید تا حل شوند و همچنان سعی کنید اجرای روانی از ابتدا تا انتهای قطعه داشته باشید.

جمع بندی:

این برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا زمان بندی درستی برای تمرینات به دست آورید و در نتیجه با صرف زمان کمتری به نتیجه‌ی بهتری دست پیدا کنید. همچنین به دلیل آنالیزها و یادداشت هایی که در زمان تمرین می‌نویسید، دید بهتری از وضعیت خودتان و قطعه دارید که به شما کمک می‌کند تا در انتها اجرای بهتری داشته باشید.
اگر در یک دور تمرین به خوبی از پس اجرای روان و عالی قطعه برنیامدید برگه‌ی جدید بردارید و برنامه‌ریزی جدیدی انجام دهید و مجدداً شروع به تمرین کنید.

1 در مورد “روش تمرین قطعه‌ی جدید”

  1. سلام مطالب سایتتون عالی هستن من بسیاری از مشکلاتی که داشتمو دارم راجبش میخونممم ممنونم ازتون😍😍

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا